Zpět na Zber informácií

Ako vykonať analýzu konkurencie? Jednoduché tipy pre každého podnikateľa v roku 2024

23.2.2024 14:55:19
Konkurencia na slovenskej e-commerce scéne z roka na rok rastie. Ak chcete so svojím online podnikaním uspieť, prieskum trhu a identifikácia konkurencie patria medzi kľúčové kroky, ktoré by ste rozhodne nemali vynechať. Prečítajte si, kde nájdete informácie o svojej konkurencii a ako pomocou SWOT analýzy odhaliť silné a slabé stránky svojho podnikania v roce 2024.

Prečo robiť analýzu konkurencie

Ak chcete, aby vaše podnikanie bolo úspešné, musíte najprv preskúmať súčasné podmienky na trhu a pozrieť sa na konkurenciu. Vo Slovenskej republike je takmer 50 000 e-shopov, preto musíte nájsť niečo, čím bude váš e-shop iný a jedinečný - niečo, čím vyčnievate z davu a nezapadáte medzi stovky ďalších e-shopov predávajúcich rovnaké produkty. Na tento účel je skvelým nástrojom analýza konkurencie. Vďaka nej zistíte silné a slabé stránky svojho podnikania, ako aj svojich konkurentov. Tieto informácie zohrávajú kľúčovú úlohu pri určovaní vašej marketingovej stratégie (odkaz) a budovaní vašej značky (odkaz).

VÝHODY ANALÝZY KONKURENCIE

  • Zistíte podmienky a trendy na trhu.

  • Nájdete dieru na trhu.

  • Identifikujte konkurentov.

  • Objavíte svoju konkurenčnú výhodu.

  • Zistíte silné a slabé stránky svojho podniku.

  • Budete lepšie pripravení na budúce podnikanie.

Kde nájdem informácie o konkurencii?

Teraz sa dostávame k dôležitému bodu: ako identifikovať konkurentov a kde zbierať informácie. Najužitočnejším zdrojom je samozrejme internet, kde nájdete obrovské množstvo údajov - či už z webových stránok, obchodných registrov alebo recenzií na Heureke, Tovaroch a Google. Na porovnanie môžete využiť aj rôzne tlačené materiály (vrátane letákov a iných brožúr), ktoré vydávajú konkurenti.

Nebojte sa ísť ešte hlbšie a skúmať všetko očami zákazníka. Ako na to? Skúste si kúpiť tovar od spoločnosti a pozorujte, ako funguje proces objednávania - čo sa vám páči, nepáči, čo by mohli zlepšiť alebo v čom majú výhodu. A zamerajte sa na to:

  • Komunikáciu, 

  • kvalitu tovaru, 

  • rýchlosť dodania,

  • informácie o reklamáciách,

  • služby zákazníkom, 

  • proces objednávania,

  • webová grafika.

TIP: Do analýzy zahrňte priamu a nepriamu konkurenciu. Priami konkurenti obchodujú s rovnakým tovarom ako vy, nepriami konkurenti ponúkajú zákazníkom alternatívu. Máte e-shop s orieškami? Čo ak zákazník namiesto toho pôjde do kamenného obchodu so zdravou výživou? Pri porovnávaní konkurentov zvážte aj túto možnosť.

SWOT analýza pre mapovanie konkurencie

Analýza SWOT je tiež užitočným nástrojom na identifikáciu a porovnanie konkurentov. Ide o metódu, ktorú v 60. - 70. rokoch 20. storočia vyvinul obchodný a manažérsky konzultant Albert Humprey. V tom čase viedol na Stanfordskej univerzite výskumný projekt, ktorého cieľom bolo analyzovať slabé stránky spoločností a nájsť riešenia, ktoré by ich posunuli pred konkurenciu. A práve na to použil stratégiu SWOT.

Za skratkou SWOT sa skrývajú štyri slová: silné stránky, slabé stránky, príležitosti a hrozby. Stanovením týchto štyroch hlavných kritérií budete o krok bližšie k určeniu úspešnej marketingovej stratégie.

  • S - silné stránky 

  • W - slabé stránky 

  • O - príležitosti 

  • T - hrozby

AKO ZOSTAVIŤ SWOT ANALÝZU?

Vypracovanie analýzy SWOT je jednoduché - potrebujete len papier a ceruzku alebo zápisník. Nakreslite si štyri kvadranty a označte ich názvami (pozri vyššie). Teraz sa pozrieme na to, čo napísať do jednotlivých kvadrantov.

Pravý a ľavý kvadrant (silné stránky a príležitosti)
Do ľavej polovice napíšete faktory, ktoré majú pozitívny vplyv na vaše podnikanie a pomôžu vám uspieť. Na druhej strane pravá časť bude odrážať negatívne faktory, ktoré ohrozujú vaše podnikanie a na ktorých by ste mali pracovať. 

Silné stránky: zručnosti, znalosti, know-how, zdroje a potenciál podniku.

Príležitosti: vonkajšie skutočnosti, ktoré môžu podniku priniesť úspech.

Horná a dolná časť (slabé stránky a hrozby)

V hornej časti zaznamenáte interné faktory, ktoré môžete ovplyvniť, a v dolnej časti externé faktory, ktoré nemôžete ovplyvniť (ekonomika, legislatíva, technológie, konkurencia, dodávatelia, kultúra...). 

Slabé stránky: faktory podniku, ktoré sú horšie ako faktory konkurencie.

Hrozby: faktory, ktoré znižujú dopyt alebo predaj a môžu spôsobiť nespokojnosť zákazníkov.

Čo môže byť vašou konkurenčnou výhodou?

Z analýzy SWOT a celkovej analýzy konkurencie budete môcť odvodiť kľúč k vytvoreniu správnej marketingovej stratégie - a tým je USP (unique selling proposition). Do slovenčiny sa dá preložiť ako jedinečná predajná ponuka a je to v podstate kľúčová konkurenčná výhoda, ktorá vám pomôže uspieť medzi zákazníkmi.

Příběh 

Claude Hopkins se na přelomu 19. a 20. století živil jako prodejce čisticích kartáčů na koberec. V té době se jeho konkurence nejvíce zaměřovala na technické parametry, a svým zákazníkům proto prezentovala především technické benefity. Hopkins na to šel od lesa a ze svého průzkumu zjistil, že tyto čističe kupují hlavně ženy. Na základě svého poznatku úplně přehodnotil svou prodejní strategii a začal vyrábět čističe s důrazem na atraktivní design. Hopkinsova firma díky tomuto nápadu vydělala za 6 týdnů více než za celý rok.

Zdroj: impnet.cz
 

Teraz je dôležité naladiť sa na svojich potenciálnych zákazníkov a začať sa na veci pozerať ich očami. Celé USP sa točí okolo potrieb a prianí zákazníkov. Čo na vašej službe/produkte najviac oceňujú? Nezabúdajte, že zákazníci si skutočne kupujú pocit, ktorý im služba alebo výrobok poskytne. Stavajte na svojich konkurenčných výhodách, ktoré ste uviedli skôr, a snažte sa ich prehĺbiť.

Pre inšpiráciu prikladáme zoznam niekoľkých príkladov USP:

  • Jednoduchosť a rýchlosť nákupu (môžete u nás nakúpiť na tri kliknutia).

  • Špecializácia na úzky sortiment výrobkov (sme jediná dodávka vegánskych hamburgerov v Českej republike).

  • Kvalita tovaru (máte nárok na predĺženú záručnú dobu 5 rokov).

  • Ručná výroba (každý sklenený šperk vyrábame ručne pomocou tradičných nástrojov).

  • Rýchlosť dodania (objednávky odosielame do 24 hodín).

AKO FORMULOVAŤ USP? DODRŽUJTE TRI KĽÚČOVÉ ZÁSADY

Pri formulovaní jedinečného predajného argumentu sa zamerajte najmä na tieto tri kritériá: konkrétnosť, jasnosť a stručnosť.


Špecifickosť

Čím konkrétnejší budete, tým väčšiu konkurenčnú výhodu získate. Rýchla doprava, kvalitný zákaznícky servis a veľké zľavy sú všade. Skúste to inak: Bleskové dodanie do 12 hodín, zákaznícky servis 168 hodín týždenne, 5 rokov záruky na všetky výrobky.


Zrozumiteľnosť

Váš predajný argument by mal byť jasný už po prvom prečítaní. Napíšte ho tak, aby ho zákazníci pochopili hneď na prvýkrát. Rozhodnite sa pre jednoduchý a bežne používaný jazyk - vynechajte archaizmy a cudzie výrazy.


Stručnosť

Nemusíte písať romány, aby ste zaujali zákazníka. Práve naopak. Čím stručnejšia a údernejšia je vaša USP, tým väčšie sú vaše šance na úspech (napr. 1-2 vety). Ak je text výrazne dlhší, zákazník môže jednoducho stratiť pozornosť.


Odlíšte sa od konkurencie​

Odlíšiť sa od konkurencie môže byť niekedy náročné. Mnohé značky tvrdia, že majú najlepšiu kvalitu výrobkov, najrýchlejšie dodanie a najvýhodnejšie ceny (pomer ceny a kvality). Ale to isté robia aj ich konkurenti. Ide o "klasické" výhody, ktorými sa oháňajú všetci zákazníci. Ak sa však chcete odlíšiť od ostatných a získať konkurenčnú výhodu, budete musieť urobiť niečo lepšie. 

Ako sme už zistili, všetko sa točí okolo dobre premysleného USP. Po jeho sformulovaní môžete prejsť k ďalším krokom, ktoré podporia vašu snahu "byť iný". V tejto časti sa budeme venovať tomu, ako sa odlíšiť prostredníctvom jedinečných produktov, e-shopu, marketingu, dizajnu a osobného prístupu.


Produkty

Tu platí zlaté pravidlo: kvalita prevláda nad kvantitou. V súčasnosti, keď sa mnohé tovary vyrábajú v Ázii, zákazníci čoraz viac požadujú skutočnú kvalitu. Teraz môžete namietať, že niektorí zákazníci dávajú prednosť týmto lacným náhradám - a máte pravdu. Stále však existuje silná skupina zákazníkov, ktorí si skutočnú kvalitu nemôžu dovoliť. A v záplave tovaru z Číny môžete byť jedným z mála, ktorí majú niečo jedinečné a výnimočné. 

V tomto prípade môžu byť vašou výhodou výrobky s týmito označeniami: slovenský výrobok, regionálny výrobok, tradičná ručná výroba, z pravej kože, fair-trade výroba, vyrobené z čisto prírodných látok (bez chemikálií) a podobne.

 
Dizajn e-shopu​

V kontexte e-shopu zohráva dôležitú úlohu prvý dojem. Na slovenskom trhu nájdeme takmer 50 000 internetových obchodov, ale mnohé z nich spĺňajú len základný koncept e-shopu, ktorý nezohľadňuje estetiku, používateľský zážitok ani grafiku. Na druhej strane tieto nedostatky často kompenzujú nízkymi cenami. Na prvý pohľad však nemusia pôsobiť vôbec dôveryhodne. 

Pri zakladaní e-shopu majte na pamäti, že vaším cieľom je prezentovať e-shop, ktorý je nielen vizuálne príťažlivý na prvý pohľad, ale aj používateľsky prívetivý. To znamená, že potenciálni zákazníci budú okamžite vedieť, čo e-shop ponúka, ako tovar nájsť, ako ho kúpiť a kde sa nachádzajú ďalšie dôležité informácie - napríklad obchodné podmienky, reklamačný poriadok alebo kontaktné údaje na predajcu. Dobre štruktúrované a graficky atraktívne e-shopy (originálne grafické motívy, ikony a ďalšie prvky) pôsobia dôveryhodne a exkluzívne - čo môže tiež generovať vyšší predaj.


Osobný prístup

Dnešná doba praje rýchlemu a bezkontaktnému nakupovaniu. Osobný kontakt je však niečo, čo zákazníkom v e-shopoch často chýba. A to môže byť diera na trhu, ktorú môžete vyplniť svojím e-shopom. Mnohí podnikatelia idú cestou automaticky generovaných e-mailov a samoobslužných telefónnych liniek, čo im môže výrazne ubrať na popularite. Skúste to inak. Zákazníci potrebujú mať pocit, že sú jedineční a že si ich nákupu vážite. A čo môže byť lepším spôsobom, ako to dať najavo, než osobný prístup. 

Môžete začať napríklad vytvorením kreatívnych transakčných e-mailov, ktoré odrážajú identitu vašej značky a záujem zákazníkov. Ak chcete zájsť ešte o krok ďalej, skúste do balíka s tovarom pridať malý darček - podpísanú ďakovnú kartu, hashtag, záložku alebo nálepku. Zákazníci takúto iniciatívu určite ocenia. A pravdepodobnosť, že u vás nakúpia alebo vás aspoň odporučia priateľom, sa výrazne zvýši.


Výzor

Ďalším prvkom, ktorý vás môže odlíšiť od ostatných, je jedinečný dizajn - od loga a motta až po etiketu a obal. Nepodceňujte tento aspekt podnikania a zamerajte sa na vytvorenie jedinečnej vizuálnej identity svojej značky. Na túto úlohu budete potrebovať pomoc profesionálneho grafika, ktorý pre vás môže navrhnúť niekoľko rôznych prototypov. Dizajn, ktorý si vyberiete, by mal korešpondovať s aktivitami značky a zároveň vyjadrovať niečo osobné - napríklad určitú hodnotu, na ktorej staviate svoje online podnikanie. To môže byť ďalšia výhoda, ktorá vás predbehne pred konkurenciou.


Marketing

V závere uvedieme typy konkurenčných výhod pomocou marketingu, ktorý má kľúčový vplyv na úspech podniku. Medzi najobľúbenejšie predajné platformy v súčasnosti patria sociálne médiá, kde môžete veľmi dobre propagovať a predávať svoje výrobky/služby. Preto neváhajte investovať do kvalitného marketingu na sociálnych sieťach - vizuálne atraktívne fotografie produktov, kreatívny branding a sympatická komunikácia so zákazníkmi sú nevyhnutné. Keď tieto tri prvky skombinujete, úspech je váš.

Čo vám prináša odlišnosť?

Existuje mnoho spôsobov, ako sa odlíšiť od ostatných e-shopov. Je len na vás, ktorú cestu si vyberiete. V každom prípade sa môžete tešiť na odmeny, ktoré vám vaša kreativita a iniciatíva prinesú. Aké sú výhody?

  • Zákazníci pochopia vyššiu cenu vašich služieb/výrobkov.

  • Vybudujete si základňu verných zákazníkov.

  • Získate jedinečné postavenie na trhu.

Viac informácií nájdete na webovej stránke Pavla Řehulky.

Závěrem

Podstatné je, že analýza konkurencie by mala odpovedať na otázky, ktoré vám pomôžu pri začatí nového podnikania. Odhalí, aká je vaša konkurenčná výhoda, ale aj to, na čom ešte musíte popracovať. Zvážením potenciálnych rizík, zmapovaním konkurencie a zistením svojich slabých stránok budete lepšie pripravení na budúce podnikanie. 

FastCENTRIK

Připravujeme Demo