Späť na blog

Chcete si zriadiť e-shop? Čakajú vás tieto kroky

18.3.2020 11:19:51
Uvažujete o zriadení e-shopu v roku 2024, ale neviete, aké kroky podniknúť? Nenechajte sa zastrašiť hororovými príbehmi o založení elektronického obchodu a prečítajte si fakty. O tom, na čo musíte vopred myslieť, aké administratívne záležitosti vás čakajú a aké technické riešenie je pre vás vhodné, sa dočítate v tomto článku.

Článok je rozdelený do nasledujúcich častí:

A - Na čo treba myslieť, než sa do toho pustíte

Predtým, ako začnete vytvárať e-shop, je potrebné myslieť na niekoľko vecí. Tou najzákladnejšou je, čo budete predávať, pretože od tejto skutočnosti sa budú odvíjať vaše ďalšie kroky.

Výber tovaru

  • Plánujete predávať vlastné výrobky? V tomto prípade máte veľkú konkurenčnú výhodu, pretože môžete postaviť svoje podnikanie na originalite. Ak však vaše výrobky patria do niektorej zo skupín hračiek a detských výrobkov, potravín, kozmetiky a mydiel alebo výrobkov z drahých kovov, musia spĺňať určité normy a predpisy, takže cesta na trh bude pre vás o niečo ťažšia. Viac informácií o požiadavkách na tieto výrobky nájdete TU.

  • Plánujete ďalej predávať tovar od výrobcov alebo iného veľkého partnera? Potom sa zamyslite nad logistikou a možnosťami skladovania. Venujte pozornosť aj typu tovaru, ktorý chcete predávať. Najrizikovejšími oblasťami sú výrobky s nízkou maržou vrátane spotrebnej elektroniky, počítačov alebo bielej techniky. Tieto druhy tovaru sa navyše nachádzajú vo vysoko konkurenčnom prostredí a snaha konkurovať gigantom ako Alza.sk alebo Czc.cz vás bude stáť veľa úsilia s neistým výsledkom. Podľa webovej stránky podnikatel.cz je kľúčom k úspechu špecializácia a predaj originálnych a luxusných výrobkov, módnych doplnkov a erotického tovaru.

  • Ak sa nechcete starať o skladovanie a zložitú logistiku, dropshipping  by mohol byť pre vás riešením. Je to nízkonákladová alternatíva online podnikania pre tých, ktorí chcú podnikať, ale nemajú dostatok kapitálu alebo ideálne podmienky na založenie vlastného podniku. V tomto prípade dodávateľ tovaru funguje ako sklad a vy ponúkate jeho tovar prostredníctvom svojho e-shopu. Takto nenakupujete zbytočné zásoby a platíte len za to, čo skutočne predáte.


TIP: Zaujíma vás, čo je medzi vašimi zákazníkmi horúce? Pomôcť by vám mohol nástroj Google Trends

Určenie vášho USP

Máte už predstavu o produktoch, ktoré chcete predávať vo svojom internetovom obchode? Ak ste odpovedali kladne, pred konečným rozhodnutím vás čaká ešte jeden krok. Tým je analýza vašich konkurentov a určenie vášho USP alebo jedinečnej predajnej ponuky. Okrem prvého vyššie uvedeného prípadu, t. j. predaja vlastných výrobkov, je takmer isté, že rovnaký tovar ako vy si môžu kúpiť aj vaši konkurenti. Musíte teda stanoviť výhodu, ktorú máte oproti nim, alebo argument, prečo by mali zákazníci nakupovať práve u vás.
 

  • Je váš tovar výrazne lacnejší ako tovar konkurencie?

  • Máte najrýchlejšie dodanie?

  • Ponúkate k svojim výrobkom vynikajúce služby?

  • Ste odborníkom vo svojom odbore a viete poradiť s výrobkami?


Túto výhodu alebo USP potom musíte oznámiť svojim zákazníkom a zahrnúť ju do svojej stratégie. Ak ste nenašli jedinečnú predajnú výhodu, zvážte predaj iného typu výrobku. Môže sa totiž stať, že vás zavedený konkurent "zabije" ešte skôr, ako sa váš e-shop rozbehne.

Správny názov

Ak už viete, aký tovar budete predávať a čo vás robí jedinečným, je čas vybrať názov pre váš internetový obchod. Ako sme písali v predchádzajúcom článku o výbere ideálneho názvu elektronického obchodu, ideálny názov by mal byť:

  • Originálny
  • S bezplatnou doménou
  • S dĺžkou maximálne 12 písmen a 2 slov
  • Ľahko zapamätateľný
  • Ľahko vysloviteľný
  • Vyvolávanie správnych asociácií
  • Vhodné pre moju cieľovú skupinu

Obchodná a marketingová stratégia

V predchádzajúcich krokoch ste sa určite stretli s niektorými otázkami týkajúcimi sa obchodnej a marketingovej stratégie. Teraz sa nimi však musíte zaoberať hlbšie a zamyslieť sa nad finančnou aj marketingovou alebo obchodnou stránkou. Bez prepracovanej stratégie a marketingového plánu sa jednoducho nezaobídete. Naše oddelenie online marketingu vám s tým rado pomôže.

Marketing

B –⁠ Administrativné kroky

Takže už máte jasno v tom, aký tovar budete na svojom e-shope ponúkať, komu a za akú cenu, preverili ste konkurenciu a zvážili riziká. Potom je čas na administratívu.

Registrácia domény

Doména je jednoducho internetová adresa, ktorú zákazník zadá do svojho prehliadača, aby sa dostal na vašu (alebo akúkoľvek inú) webovú stránku. Ideálna doména by podľa servera domeny.cz mala: 

  • zodpovedať zameraniu stránky

  • Vychádzať z názvu spoločnosti alebo produktov

  • Pozostávať z jedného alebo dvoch slov

  • byť zrozumiteľná a zapamätateľná

... a samozrejme byť voľná.

Na registráciu je potrebné použiť služby jedného z registrátorov, ktorými sú napr:

Výber registrátora je len na vás. Rozdiely sú väčšinou v cene alebo v doplnkových službách. Jednou z doplnkových služieb môže byť napríklad hosting u toho istého registrátora, čo oceníte najmä vtedy, ak s e-shopom ešte len začínate.

Vytvorte si vlastný e-shop

Oprávnenie na podnikanie

V prvom rade bude potrebné rozhodnúť sa, s akou právnou formou začať podnikať. Aby ste si urobili lepší obraz o jednotlivých možnostiach, prezrite si detailné porovnanie právnych foriem podnikania na Slovensku. Porovnávať možno samozrejme z viacerých hľadísk, nielen z toho všeobecného. 

Medzi dve najvyhľadávanejšie právne formy podnikania, medzi ktorými sa rozhodujú podnikatelia začiatočníci, patria spoločnosť s ručením obmedzeným (s. r. o.) a živnosť. Ak ste sa už pre jednu z týchto právnych foriem rozhodli, pozrite si postup, ako založiť s. r. o. alebo ako založiť živnosť


Založenie živnosti začína jej ohlásením živnostenskému úradu, a to niektorým z dvoch spôsobov:

  • osobne alebo
  • elektronicky (online).
Viac informácií o tom, ako postupovať pri zakladaní podniku, nájdete TU

Zdravotné a sociálne poistenie

Fyzickej osobe ohlásením živnosti vzniká oprávnenie na podnikanie a živnostník je od tohto momentu povinný platiť zdravotné poistenie ako samostatne zárobkovo činná osoba. Živnostník je povinný zdravotnej poisťovni oznámiť vznik platiteľa zdravotného poistenia, ktorým sa stal on sám ako samostatne zárobkovo činná osoba. Lehota je do ôsmich dní odo dňa vzniku oprávnenia na podnikanie, teda odo dňa ohlásenia živnosti (okrem prípadu, ak bol v ohlásení živnosti uvedený neskorší dátum začatia živnosti).

Fyzická osoba, ktorá získa osvedčenie o živnostenskom oprávnení, nie je povinná túto skutočnosť oznamovať Sociálnej poisťovni. Živnostníkovi totiž založením živnosti nevzniká povinnosť platiť sociálne poistenie, ako je to v prípade zdravotného poistenia. Povinnosť platiť sociálne poistenie môže živnostníkovi vzniknúť po dosiahnutí určitej hranice príjmov, a to až od 1. júla (resp. 1. októbra v prípade predĺženej lehoty na podanie daňového priznania) nasledujúceho roka po založení živnosti.

DPH

Povinnú registráciu tuzemských zdaniteľných osôb upravuje § 4 ods. 1 zákona o DPH v nadväznosti na dosiahnutie obratu definovaného v § 4 ods. 7 zákona o DPH.
Povinnosť registrovať sa za platiteľa DPH má každá zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku, a ak nemá takéto miesto, ale má v tuzemsku bydlisko alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava a dosiahne obrat 49 790 eur za najviac 12 predchádzajúcich po sebe idúcich kalendárnych mesiacov.

GDPR

Ak chcete, aby e-shop prežil a prosperoval, je nevyhnutné neustále dodržiavať všeobecné nariadenie o ochrane údajov (GDPR). Toto nariadenie vyžaduje, aby organizácie boli zodpovedné za osobné údaje, ktoré spravujú a spracúvajú. GDPR musia dodržiavať prevádzkovatelia a sprostredkovatelia osobných údajov. Prevádzkovateľ určuje, ako a prečo sa spracúvajú osobné údaje, zatiaľ čo sprostedkovateľom je strana, ktorá uskutočňuje reálne spracovanie údajov. Takže prevádzkovateľom môže byť akákoľvek organizácia, od obchodnej spoločnosti až po neziskovú organizáciu alebo vládu. 


FastCentrik

C –⁠ Technické záležitosti

Už viete, čo chcete predávať, a máte pripravené potrebné administratívne opatrenia. Musíte však vyriešiť aj technické záležitosti, medzi ktoré patrí vytvorenie e-shopu, výber typu e-shopového riešenia, výber dodávateľov, prepravných spoločností a platobných metód.


24/7 Chatboty pre Okamžitú Podporu

Využite pokročilých AI chatbotov, ktoré poskytujú okamžité odpovede na bežné otázky zákazníkov v akúkoľvek dennú či nočnú hodinu. Títo virtuálni asistenti môžu riešiť obavy zákazníkov, poskytovať informácie o produktoch a dokonca pomáhať s procesom objednávky. Ich implementácia znamená, že vaši zákazníci nikdy nebudú musieť dlho čakať na odpoveď.

Personalizovaná Zákaznícka Starostlivosť

Ponúknite personalizovanú podporu prostredníctvom živého chatu alebo telefonickej komunikácie, kde zákazníci môžu hovoriť priamo s človekom. Zaznamenávajte históriu interakcií zákazníkov, aby vaši operátori mohli poskytnúť čo najviac prispôsobenú pomoc. Zabezpečte, aby vaši zamestnanci boli dobre vyškolení a mali hlboké znalosti o vašich produktoch a politikách.

 

Riešenia e-shopu

  • Krabicové riešenie - je vo všeobecnosti najlacnejšou a najrýchlejšou možnosťou zriadenia e-shopu. Zvyčajne ide o prenájom e-shopu, kde si za nízky mesačný poplatok vyberiete jednu z preddefinovaných šablón, nahráte tovar a môžete predávať. Takéto riešenie neponúka veľa možností prispôsobenia alebo funkcií, ale pre začínajúceho e-shopistu je postačujúce.

  • E-shopy na mieru - stoja na opačnej strane ako krabicové riešenia. Hoci si necháte vytvoriť e-shop na mieru do bodky podľa vašich potrieb a požiadaviek, budete musieť patrične zaplatiť a tiež počítať s dlhším časom realizácie. Investícia sa pohybuje okolo pol milióna korún a viac.

  • Open source - tieto riešenia môžu niesť bezpečnostné riziká, chyby alebo problémy s programovaním. Spôsob, ako tieto riziká eliminovať, je samozrejme používanie licencovaných open source riešení.

  • Hybridný e-shop - hybridný e-shop je založený na krabicovom riešení, ktoré využíva výhody vlastného e-shopu v podobe vlastného layoutu a neobmedzených úprav. Vypĺňa medzeru na trhu, ktorá vzniká v situáciách, keď prevádzkovateľ prerastie menšie modulárne riešenia, ale nechce alebo nemá prostriedky na to, aby si nechal vytvoriť e-shop na mieru v hodnote niekoľko sto tisíc korún.

Výber dodávateľa

To, či sa vás tento krok týka alebo nie, závisí od toho, aký tovar budete vo svojom e-shope predávať. Ak plánujete predávať svoje vlastné výrobky, budete si dodávateľa vyberať sami a máte vyhranené. V prípade dropshippingu si naopak musíte vybrať dodávateľa, ktorý to umožňuje.

Vo všeobecnosti by ste však pri výbere mali zohľadniť určité faktory. Môžu to byť:

  • Kvalita tovaru - tá by mala byť vždy na prvom mieste

  • Dostupnosť tovaru - dostupnosť tovaru u dodávateľa v prípade napr. rýchleho vypredania tovaru vo vašom e-shope

  • Rýchlosť dodania - oneskorenie u dodávateľa môže ovplyvniť čas dodania. Zákazníci ju prirodzene chcú čo najkratšiu

  • Dĺžka lehôt splatnosti faktúr - dostatočne dlhá

  • Vyjednávanie s maloobchodnými zákazníkmi - vyjednávanie o cenách

  • Cena výrobcu x cena dodávateľa - paradoxne, ceny dodávateľa môžu byť nižšie ako ceny výrobcu

Pri dovoze zo zahraničia by ste mali navyše venovať pozornosť menovým, colným a daňovým podmienkam či podmienkam a spôsobu vybavovania reklamácií.

Výber platobných metód

Platby kreditnou kartou a rýchle bankové prevody sú dnes pre mnohých samozrejmosťou, ale na popularite získavajú aj alternatívne spôsoby platby. Niektorí považujú elektronické peňaženky alebo platby virtuálnou menou za budúcnosť online platieb, takže ak chcete držať krok s dobou, mali by ste svojim zákazníkom okrem platieb kartou ponúknuť aj iné spôsoby platby.

Možnosť platiť online prostredníctvom platobnej brány je síce relatívne nová, ale v súčasnosti je na väčšine e-shopov bežná a jej popularita rastie. Preto by ste mali svojim zákazníkom poskytnúť aj túto možnosť. Na výber máte niekoľko českých aj zahraničných platobných brán. Medzi tie české patria GoPay, PayU, ThePay, ComGate alebo Pays, medzi zahraničné napríklad známy PayPal. Ako postupovať a na čo si dať pozor pri výbere platobnej brány, sa dozviete v našom článku TU.

TIPVeľké porovnanie dostupných platobných brán nájdete TU.

Logistika

Máte vyriešené, kde zákazník nakúpi tovar, kto ho doručí do vášho e-shopu a ako zákazník za tovar zaplatí. Čo teda zostáva? Ako sa tovar dostane k zákazníkovi.

Opäť máte na výber z niekoľkých možností:

  • Slovenská pošta
  • Prepravné spoločnosti - napr. DHL, Zásilkovňa, WE|DO, GLS, PPL atď.
  • Osobný odber

Slovenská pošta je klasikou medzi doručovaním tovaru zákazníkovi. Mnoho prevádzok a možnosť doručiť balík buď k vám domov, alebo na poštu. To sú dôvody, prečo je tento spôsob doručovania stále najvyužívanejší.

Okrem Slovesnkej pošty ponúkajú prepravu aj prepravné spoločnosti ako DHL, Zásilkovna, WE|DO, GLS, PPL atď. Ktorú z nich si vyberiete, je na vás, pretože kvalita a cena ich služieb je dosť podobná. Niektoré z týchto spoločností však získavajú veľkú konkurenčnú výhodu v podobe rozrastajúcej sa siete výdajných miest (napr. PPL Parcelshopy), kde si zákazník môže nechať zásielku uložiť a vyzdvihnúť kedykoľvek počas otváracích hodín výdajného miesta.

Osobný odber je tretím najrozšírenejším spôsobom logistiky. Pre zákazníka prináša výhody v podobe nulových nákladov na prepravu a rýchlosti. Pre vás ako obchodníka je však táto metóda spojená s mnohými komplikáciami a ak ste začínajúci e-shop, pravdepodobne ju nebudete využívať.

D –⁠ Prevádzka a správa e-shopu

Ak ste sa pri zakladaní svojho online obchodu dostali až sem, verte, že ste len na začiatku cesty a práca na vašom e-shope sa ešte zďaleka neskončila.

Okrem prevádzky vášho internetového obchodu, t. j. vybavovania objednávok, reklamácií atď. musíte pracovať aj na vývoji, optimalizácii vášho e-shopu a marketingu. PPC, SEO, obsahový marketing, cieľová skupina - tieto slová by sa mali stať bežnou súčasťou vášho slovníka (Ako prilákať ľudí na váš e-shop?). Veď priestor e-commerce sa neustále vyvíja a rovnako sa vyvíjajú aj prítomné e-shopy. Ak teda chcete prosperovať, musíte sa neustále posúvať vpred a držať krok s trendmi.

Pomoc s marketingom 

Chceli by ste, aby sa o váš marketing, nastavenie a správu kampaní postarali skutoční odborníci, ktorí sú v online marketingu ako doma? Ak máte záujem o služby v oblasti online marketingu, nebojte sa ozvať na onlinemarketing@netdirect.cz alebo zavolajte na (+420) 604 243 591.


Prevádzkovanie elektronického obchodu nie je zložitá vec, avšak úmrtnosť nových elektronických obchodov v prvom roku je vysoká. Aby ste sa nestali len ďalším číslom v štatistike tých neúspešných, musíte si na začiatku vybrať správneho partnera a vytvoriť strategický plán. Potom vám už nič nebráni v tom, aby ste sa vydali na cestu úspešného podnikania.

FastCENTRIK

Připravujeme Demo